“Kamu adalah sebaik-baik umat yang dikeluarkan untuk manusia, (sifat kamu) kamu menyuruh dengan ma’ruf dan melarang dari yang mungkar.” (Aali Imran 3:110) . Always Kentalkan Jiwa Sadokan Iman

mY lOvElY fOlLoWeR

January 13, 2015

Designer Ummatik






Kakak baru sahaja pulang dari berjalan bersama sahabatnya . Kakak masuk kerumah kemudian melintasi adiknya untuk ke bilik . Tiba-tiba adiknya memerli kakak .

Adik : “Kakak , kau ni tak pandai langsung bergayakan . Keluar rumah mesti pakai baju t-shirt muslimah jep . takda baju lain ke .?”
*dengan selamba dia menegur kakaknya .
Kakak : “Ah , suka hatilah . Biar buta fesyen jangan buta agama .”
*menjawap dengan selamba . Tiba-tiba mama mereka menegur kakak .
Mama : “Eh , mana boleh macam tu . kita kena celik dua-dua . ha , baru betul .”

Kakak menjadi tertanya-tanya setelah apa yang diungkapkan oleh mamanya . Setelah sekian lama kakak muhasabah , akhirnya kakak mengiakan apa yang dikatakan mamanya itu sebelum ini . Semenjak dari itu , kakak nekad untuk menjadi generasi pengubah pandangan masyarakat tentang berfesyen .
**TAMAT**


FESYEN . Satu perkataan yang semestinya menjadi tumpuan masyarakat terutama remaja-remaja sekarang tidak kira Si Bunga mahupun Si Kumbang . Andai yang tidak cakna pada fesyen dikatakan pula seperti katak bawah tempurung lah , kuno (Bahasa kampong) lah . Fesyen bukan sahaja pada pakaian kita tapi fesyen adalah daripada atas kepala hingga ke hujung kaki .
Kebiasaannya bila disebutkan tentang fesyen semestinya akan dikaitkan dengan muslimat . Ia adalah kerana kebanyakkan muslimat akan lebih cakna pada dunia fesyen tidak kira apa status sekalipun . Begitu juga dengan Daie yakni Penyampai , ia selalu dikaitkan dengan Pak Ustaz , Mak Ustazah .
Satu istilah yang selalu diguna pakai oleh masyarakat sekarang . Dikatakan hanya ustaz , ustazah sahaja yang layak untuk menyampaikan . Ya , tidak dinafikan zaman kanak-kanak dulu saya pun begitu . Tapi sekarang saya sudah faham apa sebenar maksud disebalik perkataan DAIE . Jadi mengapa saya perlu untuk menjadi seorang ustazah baru saya boleh menyampaikan sedangkan sekarang juga status saya adalah seorang Daie .

Daie = Saya
Daie = Fesyen
Saya = Daie = Fesyen

Satu konsep yang saya akan pegang selamanya . Saya adalah seorang Daie . Saya juga adalah salah seorang yang menceburi dunia fesyen . Jadi , saya satukan Daie dalam fesyen , fesyen dalam Daie . Bagaimana saya akan lakukan ? Saya  akan satukan dengan  konsep GPHU .

GPHU = Generasi Penerus Harapan Ummah
Generasi = Generasi Muda = Generasi Ulul Albab
Penerus = Penyambung
Harapan Ummah = Legasi Ummah/Bangsa
Konklusi = Generasi Muda Ulul Albab Penyambung Legasi Kecemerlangan Ummah

Nah , ini lah antara strategi nya . Kita sebagai seorang Daie ini kena lah bertindak kreatif dan kritis . Seperti diperkatakan tadi tidak semestinya hanya menjadi ustazah sahaja baru boleh berdakwah . Jadi , dikesempatan ini saya nekad untuk menyebarkan islam dengan cara berfesyen . Sebab apa ? Sebab sekarang masyarakat terlalu ramai focus pada fesyen . Dikatakan islam tidak boleh berfesyen . Salah itu .
Islam itu indah bukan . Islam juga menyuruh kita untuk menutup aurat dan BERFESYEN mengikut syariat yang betul . Wahai anak muda , marilah kita sama-sama mengubah perfahaman masyarakat tentang fesyen kerana suara anak muda semestinya akan diperdengarkan . Kita adalah harapan agama , bangsa mahupun negara . Kita adalah Generasi Penerus Harapan Ummah . Kalau bukan kita , siapa lagi ? Kalau bukan sekarang  , bila lagi ? Kalau bukan disini , dimana lagi ? Ayuh lah wahai modal negara , bangkit lah dari lenamu ! Bangkitlah dari kealpaanmu ! Bangkitlah !


*****
Setelah sekian lama , mama mula menyapa kakak yang sedang bercakap sendirian di hadapan cermin biliknya seolah penceramah hebat .
Mama : “Ehem , semangat sungguh anak mama ni .”
* Tersenyum melihat kerenah anaknya
Kakak : “Ha ? err , eh mama . Sejak bila mama ada dekat sini ? Mama Nampak ke kakak buat apa tadi ?”
* Muka merah menaham malu
Mama : “Dah lama dah mama kat sini . Kakak , kakak ,dah jangan nak berangan lagi pergi mandi . Kejap lagi nak solat Jemaah .”
Kakak : “Ha , okay mama .”

**TAMAT**

No comments:

Post a Comment