“Kamu adalah sebaik-baik umat yang dikeluarkan untuk manusia, (sifat kamu) kamu menyuruh dengan ma’ruf dan melarang dari yang mungkar.” (Aali Imran 3:110) . Always Kentalkan Jiwa Sadokan Iman

mY lOvElY fOlLoWeR

February 6, 2015

I Love You

Bismillah , Assalamualaikum 





Semoga anda semua senantiasa dibawah limpahan rahmat dan nikmat yang tiada tandinganNya . Amin , insyallah . Okay , dah sedia nak dapat ilmu baru ? Pen dan buku dah ada ? Okay bagus , jom !

Al-kisah ahli Homeroom Hawa sebentar tadi ~~

" Okay , semua dah sampai . Kita mulakan dulu dengan Al-Fatihah "

" Amin , insyallah kita mulakan dulu dengan Taaruf lah ye "

" Boleh lah kenalkan nama , umur , kos apa dannn kalau sebut pasal CINTA kan . First sekali terdetik dalam hati siapa "

Semua ketawa sambil fikirkan jawapan yang selamat , hahaa . 


*****
Okay , bismillah . Selesai taaruf tadi , diteruskan dengan tajuk Homeroom Hawa yakni " Bercouple , Yay or Nay ?"

Haaa , saya pasti semua ada jawapan nya sendiri . Takpe , kita amalkan Adabul Ikhtilaf , Adab berselisih pendapat . Insyallah :)

Couple ? 
Couple adalah satu budaya yang telah dibudayakan oleh remaja zaman sekarang . 
Pang ! Remaja itu aku kah ? Tepuk pipi , sedarkan diri . 

Cinta ?
Cinta adalah satu fitrah manusia . Satu perasaan yang tak dapat nak ditunjukkan dengan perbuatan . Ianya lahir dari hati , ya inside . Cinta , sesuatu yang positif sifatnya . Disebalik cinta itulah adanya Kasih Sayang , Mengambil berat , Kebaikan dan sekelompok dengannya . 

Persoalan yang agak Popular bila berkaitan dengan Cintan Cintun ni 
" Cinta itu haram ke ?" Glup glup glup , Haaa jawap lah . Hahaha

Bismillah . Seperti saya katakan tadi , Cinta adalah satu fitrah . Kita tak dapat nak halang sebab ianya Auto . Adakah perkara fitrah itu Haram ?

Sama seperti kita makan dan minum . Perkara ini juga fitrah manusia untuk meneruskan kehidupan . Adakah perkara fitrah ini Haram ? 

Nahh . Ianya tak haram jika kena pada landasan AlQuran dan AsSunnah . Yang menjadikan Haram itu disebabkan tidak selaras dengan ajaran Islam . 

Cinta . 
Bila sebut tentang CINTA pasti terfikirkan seseorang . Ya bukan kalian , mungkin orang lain . Cinta tidak semestinya pada individu sahaja . Ia juga boleh terjadi kepada cinta Allah ,  Keluarga kita , Sahabat , Cikgu dan sebagainya . 

Okay , nak tanya . Apa pendapat anda tentang Cinta pada Allah ?

" Cintakan bunga , akan layu . Cintakan manusia , akan mati . Cintakan Allah , kekal selamanya . Itulah cinta , CINTA YANG HAKIKI "

Ehemm , slow sikit bernasyid tu . Hahahaa

Ya , Cintakan Allah adalah cinta yang hakiki . Bagaimana nak cinta Allah ?Sama juga macam kita cintakan seseorang . Kita mesti nak berikan yang terbaik untuk dia . Apa yang dia suka , kita akan buat . Kita akan usaha juga untuk gembirakan dia . Kita nak dia rasa yang dia ni Special . Nahhh , macam tu juga lah kita cintakan ALLAH .
Kita amalkan Amar Makruf Nahi Mungkar , yakni menyeru kepada kebaikan dan mencegah kepada kemungkaran . Kita ikut apa yang Dia suruh , suka dan kita tinggalkan apa yang Dia benci . Simple kan ?

Hang cakap senang lah , dok simple simple . Satgi aku stepler mulut hang baru tau . *penangan bersahabat dengan orang Paris a.k.a Perak

Hahah , benar . Tidak mudah untuk kita lakukan perkara tu . Sebab kita ni manusia yang tak lari daripada membuat kesalahan . Tapi , kita usaha . Usaha untuk kearah itu , dengan Istiqomahkan diri kita . Insyallah . Kita usaha sama-sama ya , boleh masuk syurga sama-sama juga . 

Hmm , apa kelebihannya daripada cintakan seseorang ?

Ya Allah , Hang tanya ? Betul ka hang tanya ni ? Haha bukan apa kalau nak cakap kelebihan tu , tak terjawap lah . Bukan sebab takda kelebihan tapi terlalu banyak kelebihannya . Tak percaya ? Dah cuba ? Belum kan , rasainya dulu baru berani cakap k .

Insyallah , jika kita benar-benar cintakan Allah . Hati kita ni ada Allah , kita utamakan ALLAH dan RasulNYa , insyallah Kita akan hidup tenang bersama barakah-barakahNya . Insyallah , segala masalah ALLAH akan bantu kita untuk selesaikan . Percayalah , jika benar kita akan rasai kemanisan iman itu . Nahh ini buka quote saya baru buat tadi tapi ini disebutkan oleh Rasulullah S.A.W dimana baginda bersabda maksudnya :
 " Sesiapa yang mempunyai tiga perkara padanya , nescaya dia akan mendapatkan kemanisan iman , iaitu ALLAH dan RasulNya lebih dia cintai daripada selainnya ( ALLAH dan Rasul ) , dan dia mencintai seseorang semata-mata kerana Allah , dan dia benci untuk kembali kepada kekufuran ( maksiat ) sebagaimana dia benci dilemparkan ke dalam neraka " ( Riwayat Bukhari dan Muslim ) 

Masih ragu lagi untuk mulakan hubungan cinta dengan ALLAH ?
Semoga jawapan anda , tidak ragu lagi . Insyallah .

Hmm okay . Tapi macam mana kita nak tahu ALLAH sayangkan/cintakan kita ?

Nahh . Jawapan naqibah tadi simple je , dengan Ujian . 
Tidak semestinya ALLAH tunjukkan cintaNya pada kita dengan berikan kemewahan , kebahagian atau sebagainya . Pelbagai cara , lain orang lain cara nya . Tanpa kita sedar ujian itu juga adalah satu nikmat dari ALLAH . 
Kadang-kadang ALLAH datangkan kepada kita orang yang baik , ya itu adalah hadiah buat kita . Sampailah satu masa nanti , ALLAH akan tarik semula orang itu . Sebab apa ? Sebab ALLAH nak tahu , kita berubah menjadi baik disebabkan orang baik itu ataupun sebab ALLAH . 

Nahhh . kalau nak ceritakan lagi tentang bercinta dengan ALLAH ni banyak hikmahnya . Terlalu indah sehingga sukar untuk diungkapkan . Kita ingat ALLAH dalam keadaan mana sekalipun , insyallah . ALLAH juga akan ingat kita . Semoga ilmu yang kita dapat hari ini dikongsikan dengan orang lain , terutama orang yang kita cinta :)

Ehemm . Syok nampak . Hang tu dok tanya orang jah . Kalau hang , mula sekali cinta dekat siapa ?

Err , hehe . Kalau nak cakap dengan keadaan saya sekarang .
Insyallah , masih dalam prosess untuk istiqomahkan hati ni untuk dahulukan Cinta ALLAH dan Rasul , keluarga , sahabat , ummah dan akhirnya diri sendiri . Benar ia tidak semudah kata-kata tapi saya usaha . Bukan saya sahaja , kita semua . Kita sama-sama usaha untuk istiqomahkan hati ni . Mudah-mudahan , insyallah 

Okay , tutup buku . Kita ambil masa sekejap . Kita muhasabah balik diri kita . 

Bercouple , Yay or Nay ?
Adakah pada saat ini kita masih ragukan Cinta ALLAH ? 
Atau kita masih mengharapkan cinta seseorang ?
Nahh tepuk dada tanya iman kita .

Semoga bermanfaat deh !
Sentiasa Kentalkan Jiwa Sadokan Iman , insyallah

Lina Sabri ,
Diari Seorang Daie 

No comments:

Post a Comment