“Kamu adalah sebaik-baik umat yang dikeluarkan untuk manusia, (sifat kamu) kamu menyuruh dengan ma’ruf dan melarang dari yang mungkar.” (Aali Imran 3:110) . Always Kentalkan Jiwa Sadokan Iman

mY lOvElY fOlLoWeR

February 3, 2015

Double O ( Only One )

Bismillah , Assalamualaikum ~~





Al-Quran
" Say you , He is ALLAH , the One " [Al-Ikhlas 112:1]

Bible
" Hear , O Israel : The LORD our God is one LORD " [Deuteronomy 6:4]

Hindu's Scriptures
" Ekam evadvitiyam " [Chandogya Upanishad 6:2:1]
God is One without a second 

Ehem . Saya yakin anda pasti sudah dapat membaca apa yang cuba saya sampaikan . Ya , jawapan anda tepat ! ALLAH Yang Maha Esa :) 

Nah , untuk apa kita ragukan lagi agama Islam . Dalam Bible dan Hindu's Scriptures juga bersetuju dengan ayat quran Surah Al-Ikhlas itu . Allah Yang Satu , bukan sekadar pemahaman biasa yang diajar dari tadika . Tapi ianya adalah satu pemahaman yang perlu dipraktikkan dalam kehidupan seharian kita sebagai seorang muslim dan mukmin . Bukan juga sekadar pemahaman difikiran tapi ianya perlu lah lahir dari pemahaman hati . 

Apabila lahirnya pemahaman ini dari hati , Insyallah kita akan yakin dan percaya hanya pada ALLAH sahaja kita bergantung harap . Hanya pada Dia sahaja kita menyembah . dan hanya pada Dia sahaja kita akan bertakwa . Allahu , alangkah bahagianya jika kita tersenarai dalam golongan ini . Teringin ? Yukk kita sama-sama berusaha . Insyallah 

Kita sering memperkatakan " Niatlah hanya kerana ALLAh " . Tapi adakah kita benar memahami disebalik niat kita itu ? Atau hanya sekadar niat yang cliche ? Nah niat yang cliche ini lah yang mampu merubahkan segala perilaku kita . Kenapa ? Jika kita benar memahami niat ini insyallah ALLAH sentiasa mempermudahkan urusan kita . Iman kita juga akan meningkat dengan percayanya kita pada Dia . Allahu robbi , benarlah Islam itu agama yang mudah dan indah . Setuju ?

Pemahaman yang lahirnya dari hati , mampu untuk mengabdikan diri kita semata-mata kepada ALLAH . Kita yakin dan percaya segala yang berlaku adalah atas kehendakNya . Segala kegembiraan kita mahupun kebahagian . kita yakin dan percaya untuk menjadikan Dia tempat terbaik untuk kita mengadu segala suka dan duka , tangis dan tawa mahupun kebaikan ataupun keburukan . 

Pemahaman yang lahirnya dari hati ini juga , mampu untuk menyakinkan kita bahawa segala tindak tanduk kita hanya bertujuan keranaNya . Segala yang dilakukan hanya focus kerana Sang Pencipta , tiada yang selain daripadaNya . Kerna apa ? Kerna kita yakin hanya Dia sahaja yang mampu menilai segala usaha mahupun tindakan kita . 

Nah , untuk apa kita ragukan lagi ? ALLAH yang Satu , bukan satu pemahaman yang biasa-biasa . Ia mampu untuk membantu kita menjadi insan yang lebih bertaqwa . Insyallah , semoga ia mampu untuk Kentalkan Jiwa dan Sadokan Iman . 

Pada saat ini adakah pemahaman ini masih biasa-biasa bagi kita ? 
Tepuk dada , tanya iman kita . 

Semoga ia bermanfaat deh ! 
Sama-samalah kita berusaha untuk Kentalkan Jiwa Sadokan Iman

Diari seorang Daie ,
Lina Sabri 

No comments:

Post a Comment