“Kamu adalah sebaik-baik umat yang dikeluarkan untuk manusia, (sifat kamu) kamu menyuruh dengan ma’ruf dan melarang dari yang mungkar.” (Aali Imran 3:110) . Always Kentalkan Jiwa Sadokan Iman

mY lOvElY fOlLoWeR

March 22, 2015

Janji Dicapati !

Bismillah , Assalamualaikum semua :)



Semoga semua sihat ya . Maaf dah sebulan tak upload entry baru . Lepas #PMGS15 hari tu ada Midterm . Jadi tak sempat nak upload , lagi2 internet takda . Maafin deh . Okay dah ready ? Buku and pen dah ada ? Owh lupa zaman dah maju . Okay buka note dekat phone cepat ! Okay jom mula :)

Nak tanya sikit boleh tak ? Sikit je eh . Hmm kalian percaya lagi tak dengan word "Janji Ditepati" ? hmm tak percaya ? Kenapa eh ? Sebab makhluk bernama manusia dah rosakkan maksud sebenar word tu eh ? hmm okay , saya tak nafikan . Saya pun agak susah nak percaya lagi dengan word itu . Okay takpa , Jom capai AlQuran kejap . Kita usha apa yang ALLAH nak sampaikan dekat kita .

"Sesungguhnya seburuk-buruk makhluk pada sisi ALLAH ialah orang kafir , mereka itu tidak mahu beriman" 
"(Iaitu) orang yang telah mengikat janji dengan engkau (Muhammad SAW) , kemudian mereka khianati perjanjian pada setiap kali (dibuat perjanjian) dan mereka tidak berasa takut (kepada akibatnya) Surah Al-Anfal : 55-56 

#deep , Seriously , time saya tengah buat research . Saya jumpa ayat ni , masa tu saya rasa #deep sangat ayat ni . Yelah , kita kan manusia . Kadang2 ada juga terlepas janji la , ada janji yang tak tertunai lah dan seisi dengannya . Sahabat deep ? Alhamdulillah , masih ada jiwa dalam diri sahabat . Antara asbab nuzul ayat ini adalah ketika perang Badar , Bani Quraizah mengingkari janji Baginda . Kemudian , mereka memohon maaf dan membuat perjanjian semula dengan Rasulullah S.A.W tetapi sekali lagi mereka langgar janji ketika Perang Qanzak . Sebanyak dua kali mereka melanggar janji mereka dengan Baginda . Nah , serba sedikit alkisah ayat ini . Lebih lanjut boleh bertanya pada orang yang lebih arif atau Mr. Google . Maafkan saya andai ada yang salah ya !

Sahabat , ALLAH dah beritahu terang-terangan seburuk-buruk makluk adalah orang yang terus menerus kafir . Bahkan lagi teruk daripada binatang . Nauzubillah , mudahan kita dijauhkan . Keduanya orang yang suka ingkar pada janji . Nah , ini yang kita takut ni . Yelah , manusia sekarang sangat mengambil mudah tentang hal yang berkaitan dengan janji ni . Allahu , semoga kita jauh daripada menjadi golongan-golongan ini . Haip , jangan hanya kata-kata sahaja . Usaha bermula sekarang . Kita sama-sama usaha ya , kalau ada kawan tersalah tegur dia . Kata nak masuk syurga sama-sama . Keh ? 

Okay , nak tahu tak sifat-sifat munafik ? Haa , for what i want you to know ? Ingat deh , saya sayangkan anda . Saya taknak nanti saya berada di Syurga sedangkan anda berada diseberang sana . Saya nak saya , anda , dia , mereka masuk Syurga sama-sama . Okay ? 

Nah antara sifat-sifat munafik :


Apabila berkata dia berdusta .
Apabila berjanji dia ingkar .
Apabila diberi amanah dia khianat .

Apa , sahabat bukan macam tu ? Ya Allah , Alhamdulillah . Saya bersyukur sebab sahabat bukan golongan itu . Mudahan ALLAH senantiasa menjaga kalian . Insyallah , amin . Sudah jelas ? Andai masih tidak jelas , boleh lah rujuk pada kenalan yang lebih arif . Insyallah .

Sahabat , bila cerita tentang janji ni kan . Pernah terfikir tak apa perbezaan janji dengan azam dan nazar ? Tak pernah ? Hmm sokay lah sahabat . Saya still nak share harta berharga ni untuk kalian . 


JANJI : Yakin kita akan lakukan .
Ia dibolehkan dan WAJIB untuk kita tunaikan

AZAM : Niat untuk melakukan sesuatu .
Ia diharuskan dan mendapat pahala . (BONUS lah)

NAZAR : Bersumpah untuk lakukan ibadat . 
Ia makruh dan WAJIB untuk kita tunaikan jika ia membawa kebaikan 

Err tapi kan tapi kan . Kalau kita berjanji tapi ada sesuatu yang menghalang . Kita dah usaha tapi masih tak boleh nak tunaikan janji . Macam mana ? Kita still dianggap seburuk-buruk makhluk ke ? Susahnya , kata ISLAM itu mudah . Hmmm 

Haha sahabat , sabar ya shayang . Saya belum habis bicara lagi deh . Nah , ada beberapa aspek yang mendapat pengecualian . Eh eh bukan pengecualian cukai k , pengecualian untuk tunaikan janji . Apa laaa , haha . 

Antaranya ialah apabila kita dipaksa yakni kita dalam keadaan darurat . 
Ketika itu kita diugut , jadi kita terpaksa untuk berjanji . Nah itu dikecualikan .
Kita berjanji untuk melakukan perkara haram , hamboih ini lagi lah sahabat dikecualikan .
Insyallah , jangan risau sahabat . ISLAM itu mudah . Hanya kita , manusia yang merumitkan lagi perkara itu .

Tapi kan , kita selalu bercakap pasal janji . Selalu marah orang lain tak tunaikan janji . Selalu cakap orang janji melayu . Selalu salahkan orang bila mungkir janji . Tapi . Pernah tak terdetik dalam hati , adakah kita seorang yang memegang pada  word Janji Ditepati ? Adakah kita seorang yang sangat takut apabila tidak dapat tunaikan janji ? Adakah kita seorang yang sangat berpegang pada janji . Haha anda yakin ? 

Ingat , dari dulu kita sudah berjanji untuk tauhidkan ALLAH dan beribadat padaNya . Adakah kita tunaikan janji kita yang utama ini ? Adakah sekarang ini kita dalam prosess untuk lakukan janji kita ini ? Adakah kita mengingatkan pada sahabat kita tentang janji ini ? Bukan tepuk dada tanya selera tapi tepuk dada tanya iman kita . Tampaq pipi sedarkan diri . Kita masih ada janji yang perlu ditunaikan . Janji yang sangat penting !

Sahabat tak berani nak ingatkan orang lain ? Tiada kekuatan untuk bersuara ? Kongsikan entry ini . Semoga sedikit sebanyak ia dapat membantu untuk kita ingatkan tentang janji ini pada orang lain . 


Sahabat , andai ada salah kata . Andai ada yang terasa . Maafkan lah diri ini , hamba hanya lah manusia yang biasa . Masih berusaha untuk menjadi baik dan lebih baik . Masih menagih cinta dan kasih Ilahi . Maafkan hamba deh :) 

Semoga entry kali ini sedikit sebanyak dapat menambah ilmu anda . Sedikit sebanyak dapat memenuhkan cawan yang sudah lama kosong itu . Sedikit sebanyak menghidupkan jiwa yang semakin hari semakin sunyi itu . Mudah-mudahan . Insyallah amin . 

Sahabat , ambil masa sekejap . Jom kita muhasabah semula diri kita 

Semoga ia bermanfaat deh !
Semoga senantiasa Kentalkan Jiwa Sadokan Iman , insyallah 

Lina Sabri ,
Diari Seorang Daie .

2 comments:

  1. Terima kasih Lina atas peringatan. Yang paling simple kita selalu cakap in sha Allah bila berjanji tp dalam hati tanak buat pun :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama sama 😊 ,insyallah semoga kita sama sama usaha utk lunaskan janji2 kita

      Delete